MIN VEJ – et vejledningsforløb

MIN VEJ til uddannelse er et vejledningsforløb for unge mellem 15 og 18 år, der er uddannelsespligtige, og som er uafklarede i forhold til valg af uddannelse.

Det er Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), som visiterer unge til vejledningsforløbet på Netværksskolen. Find din vejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledning.

Mål med vejledningsforløbet

Målet med forløbet er at gøre den unge i stand til at vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Forløbet omfatter bl.a. EGU, 10. klasse, produktionsskole, praktikforløb eller arbejde.

På Min Vej tilbyder vi den unge:

• Individuel og gruppebaseret vejledning
    • Tæt forældre- og netværkssamarbejde med statusmøde og løbende evaluering
    • En uddannelsesplan med konkrete mål og delmål
    • Støtte til at skabe er realistisk selvbillede og udvikling af personlige, faglige og sociale kompetencer
    • Hjælp til at få struktur på hverdagen
    • Samarbejde med erhvervsuddannelser, VUC, produktionsskole, EGU, erhvervslivet og andre afklaringssteder
    • Tæt kontakt og støtte i forbindelse med udslusning

Vi arbejder blandt andet med:

• Faglig undervisning orienteret mod ungdomsuddannelser
    • Orientering om uddannelsessystemet
    • Arbejdsmarkedets sammensætning samt krav og forventninger på arbejdsmarkedet
    • Gruppebaseret eller individuel feedback på faglige, personlige og erhvervsmæssige erfaringer og udfordringer
    • Brobygning og besøg på uddannelsesinstitutioner og virksomheder
    • Individuelt tilrettelagte, eksterne praktikforløb
    • Indsigt i aktuelle samfundsforhold, herunder pligter og rettigheder
    • Øvelser i at forstå sig selv i sociale sammenhænge med kammerater, på arbejdspladsen, i konfliktsituationer m.v.
    • Boligsøgning, privatøkonomi, budgetlægning, m.v.
    • Motion, kost og mentalt velvære

Praktiske oplysninger

Vil du vide mere om vejledningsforløbet, så kontakt Jens Erik Stryhn på telefon 51 57 64 45.

Du kan også downloade vores folder om MIN VEJ – et vejledningsforløb

Vi spiser morgenmad og frokost sammen de dage, hvor der ikke er praktik. Det koster 300 kroner om måneden at være med i skolens madordning – og alle skal deltage.

Du får betalt din bustransport til og fra Netværksskolen og praktiksteder.