Skolen er for unge fra 14 til 18 år, som af forskellige årsager ikke trives i på deres skole. Mange af eleverne har mistet motivationen for at gå i skole, og de har brug for at få hjælp til en ny historiefortælling om sig selv, så de igen kan få mod på at være deltagende i et lærende fællesskab.

Målet er, at den unge afslutter folkeskolens afgangsprøve i fire fag: dansk, matematik, engelsk og håndværk & design.

At være netværksskole betyder...

At vi ved, at kun et tæt samarbejde mellem den unge, forældre - og ofte også det professionelle netværk - gør, at ting kan forandres.

På Netværksskolen tager vi udgangspunkt i, at alle kan lære noget. Vores mål er, at de unge igen skal have lyst og mod til at deltage aktivt i et afklaringstilbud/arbejde/uddannelse efter at have afsluttet afgangsprøve på Netværksskolen. Vi følger vores elever i overgangen fra Netværksskolen og slipper dem først, når de er i gang et nyt sted.

Netværksskolen ligger i Lisbjerg med masser af grønne områder lige uden for døren. Tæt på Letbanen og gode busforbindelser.

Praktiske oplysninger

Det koster 300 kroner om måneden at spise morgenmad og frokost på skolen. Alle skal deltage i madordningen.

Alle elever får udleveret et buskort ca. 2-3 uger efter skolestart. Som forælder skal du selv stå for transportudgifterne, indtil buskortet bliver udleveret.

Vejledningstilbuddet: MIN VEJ

På Netværksskolen tilbyder vi også et vejledningsforløb. Vi kalder det MIN VEJ. Forløbet sikrer, at de unge ikke efterlades i overgangen mellem tilbud.

Optagelse til MIN VEJ sker gennem UU – Ungdommens Uddannelsesvejledning. Læs mere om MIN VEJ og find din UU-vejleder.

Netværksskolens pædagogiske værdigrundlag

Netværksskolen er en skole med tæt kontakt til andre aktører i de unges liv. En skole, der har mulighed for at gøre tingene på en anden måde.

  • Alle kan lære noget - også de unge, som er blevet sat uden for den almindelige skole.
  • Den enkelte bliver mødt i det, han/hun allerede kan – og lærer nyt derfra.
  • Vi følger den enkelte frem til det næste og giver ikke slip, før det fungerer.
  • Skolemiljøet indeholder opmuntring, opbakning og passende nye krav til hver enkelt.
  • En stabil struktur understøtter den unges håb og tro på, at det kan lykkes.
  • Der bliver skabt mod til at undersøge, tvivle og træffe egne valg.
  • Vi finder vej sammen med den enkelte i en “urskov af systemer”.
  • Vi lægger planer sammen med den enkelte og sikrer, at de små sejre bliver synlige for andre.